Katodiaktiivimateriaali (CAM)
Tehtaamme valmistaa katodiaktiivimateriaalia. Täältä voit lukea lisää materiaalista, sen valmistusprosessista sekä sen tehtävästä osana akkua.

Mitä CAM on?
Materiaali fiksuja liikenne- ja akkuratkaisuita varten
Katodiaktiivimateriaali (cathode active material, CAM) on jauhemainen materiaali, jota hyödynnetään litiumioniakkujen kennoissa. Akkuja tarvitaan liikenteen sähköistymisessä sekä energian varastoinnin sovelluksissa. Katodiaktiivimateriaalia käytetään akkukennon arvokkaimman ja tärkeimmän osan eli katodin valmistamisessa. Katodi määrittää merkittävän osan akun teknisistä ominaisuuksista.
Sähköautojen akkujärjestelmät koostuvat sadoista tai jopa tuhansista yksittäisistä akkukennoista. Suomessa voimme tuottaa katodimateriaaleja vastuullisesti vastaamaan esimerkiksi eurooppalaisten sähköautotehtaiden akkutarpeisiin. Kotkan tehtaamme täyttää ensivaiheen kapasiteetilla yli 750 000 sähköauton katodiaktiivimateriaalitarpeet vuosittain.
Tuotteemme CAM on jauhemainen materiaali.
Sitä käytetään akun arvokkaimman osan eli katodin valmistamisessa.

Katodiaktiivimateriaalin rooli akuissa
Tärkeä osa sähköauton akkua

CAM määrittää ajoneuvon turvallisuutta, kestävyyttä ja toimintasädettä
Litiumioniakut koostuvat useista akkukennoista. Kennot puolestaan koostuvat neljästä pääkomponentista, jotka ovat katodi, anodi, separaattori ja elektrolyyttiliuos.
Kun akkua käytetään tai kun auto on liikkeessä, negatiivisesti varautuneet litiumionit virtaavat akkukennon anodikerroksesta katodikerrokseen. Tämä synnyttää autossa energiaa. Kun akkua ladataan, ionit liikkuvat vastakkaiseen suuntaan katodista takaisin anodiin.
Sähköautoissa katodiaktiivimateriaali määrittää ajoneuvon turvallisuutta, kestävyyttä ja toimintasädettä.
Kun yhä useampia ketjun vaiheita voidaan suorittaa Suomessa, Suomen tuotannon ja viennin arvo kasvaa.
Näin se tapahtuu
Teollinen prosessi

Akkuarvoketju
CAM-tuotanto on yksi vaihe akun pitkässä tuotantoketjussa
Litiumioniakkujen arvoketju on pitkä ja sisältää monta vaihetta.
Katodiaktiivimateriaali (CAM) valmistetaan eri raaka-aineista, kuten prekursorista (pCAM) ja litiumhydroksidista. Kun CAM on tuotettu, se kuljetetaan akkutehtaille. Valmiita akkuja käytetään esimerkiksi sähköautoissa, energian varastoinnissa ja kannettavissa laitteissa. Akku kierrätetään, kun sen elinkaari on tullut päätökseen.
Tällä hetkellä Suomessa on kehitteillä useita akkuteollisuuden hankkeita. Kun yhä useampia ketjun vaiheita, kuten raaka-aineiden louhintaa ja jatkojalostamista voidaan suorittaa Suomessa, Suomen tuotannon ja viennin arvo kasvaa.


Tietoa meistä
Easpring Finland
Tehtävänämme on tuottaa katodiaktiivimateriaalia Easpringin nykyisten ja tulevien asiakkaiden eurooppalaisten tuotantolaitosten tarpeisiin.